Zanzibar Beach Restaurant , Jan Thiel Strand - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Leo Dirven - WaarBenJij.nu Zanzibar Beach Restaurant , Jan Thiel Strand - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Leo Dirven - WaarBenJij.nu

Zanzibar Beach Restaurant , Jan Thiel Strand

Door: Leo Dirven

Blijf op de hoogte en volg Leo

25 Mei 2016 | Curaçao, Willemstad

Woensdag 25 Mei 2016.
Vanmorgen om kwart voor acht opgestaan. Weer beiden als een blok geslapen, Hoorde al zo rond zevenen wat berichtjes binnenkomen op de wekker/telefoon die naast me ligt, maar te lui om te kijken. Komt straks wel. Na het ochtendritueel eerst nog even de kerkzaal in. Het Mambo beach strandzand (wat dus bleek zand van het Cas Abao strand te zijn geweest) opruimen en in de houder weer doen die Astrid had gegeven. Stoffer en blik uit de berging gepakt en alles netjes opgeveegd. De koraalstukjes die om het hart gedrapeerd lagen ook weer netjes in het zakje gedaan en het was weer net of er niets gebeurd was voor het altaar. Astrid zou ons om half tien ophalen. Zij en Ineke hadden om tien uur een afspraak bij de pedicure die op het Jan Thiel strand bij het Zanzibar gedeelte een shopje runde.
Alle zwemspullen weer aangetrokken en rest van de tassen ook klaar gemaakt en puffend even wachten tot ze kwam. Erg heet vandaag, weinig bewolking. Keurig op tijd kwam Astrid en we zouden achter haar aan rijden, omdat zij eerder weg moest zo rond enen. Duty calls.
Via een shortcut - die ik niet kan nemen omdat ik dan hopeloos verdwaal in dat doolhof van weggetjes, kwamen we op de weg uit die ons bekend voor kwam. De Caracasbaaiweg, waar o.a. Pincho Garden (achter dat groene huisje ligt) en ook Vreugdenhil de supermarkt in een zijstraatje ervan. Bekend terrein dus, deze helemaal afrijden. Ja dit is andere koek. We reden richting het oosten en de woningen werden alsmaar mooier en mooier. Heel wat anders dan richting Westpunt rijden, waar ik al het e.e.a. over geschreven heb. Gossie, hier zitten dus de centen. Aan het einde een rotonde en rechtsaf richting Jan Thiel. Daar was de zee en wat een kleuren. Zon, zee en de mooie kleuren van de huizen en de fraai gekleurde en netjes gesnoeide bougainvillea's geven je een werkelijk tropisch en paradijselijk gevoel. De bougainvillea is genoemd naar zijn ontdekker de Fransman L.A. de Bougainville, die de plant vanuit Brazilië in Europa introduceerde na zijn reis rond de wereld van 1766 -1769 die hij in opdracht van zijn regering moest maken. Waar die extra a opeens in de plantnaam vandaan komt is mij echter ook een raadsel, waarschijnlijk om het een meer Latijnse uitstraling te geven misschien. Hij heeft trouwens ook een eiland ontdekt wat nu zijn naam nog steeds draagt: Bougainville, het grootste eiland van de noordelijke Salomonseilanden, waar ook Guadalcanal deel van uit maakt en wat meer bekend is van de slag erom in "WWII" (Tweede Wereldoorlog) We parkeerden de auto's achter elkaar, was gratis, en we liepen via het Papagayo Beach Resort, langs Zest resort, zo Zanzibar beach op. Erg mooi aangelegd. Poepie chique. We zochten drie bedjes naast elkaar uit en een beetje in de schaduw en installeerden ons. Toen lieten de dames mij in de steek en gingen naar hun pedicure afspraak, mij alleen latend met de zon, zee en de bikini's. Kortom, mijn boek lezen had niet mijn voorkeur op dit moment. Op het water verscheen opeens een waterscooter met twee mannen erop en een man erachter in het water met een helm op. He, die gaat proberen te flyboarden. Nog nooit van gehoord?? Kort even uitleggen: Het is een uitvinding van de voormalig wereldkampioen Jet-Ski Frank Zapata. Het Flyboard is een board met daarop twee vaste schoenen. Het frame van de schoenen zit met een buizenstelsel vast aan de uitlaat van de waterscooter. Als er nu gas wordt gegeven op de waterscooter wordt er water aangezogen dat normaal de scooter zou voortbewegen, nu wordt dit allemaal door de buis naar de schoenen gepompt en "spuit" je omhoog" Hoe meer gas, hoe hoger.
Nou, ik ging er even voor zitten, fototoestel in de aanslag, inzoomen en wachten. Eerst een rits aan instructies voor de helm in het water die ik niet meekreeg vanwege de afstand en de wind. Toen gas geven. De helm met man eronder spoot over het water, maar niet de hoogte in, wel snel was ie, maar het moet verticaal, niet horizontaal. Had ie dat wel begrepen?? Leuk tijdverdrijf om te aanschouwen. Begreep dat je je helemaal recht in het water moet laten zakken, dan geven zij gas en als je je evenwicht bewaard of kunt bewaren, moet je "opstijgen". Dit duurde een hele tijd bij de man, die af en toe een seconde opsteeg en dan de macht in zijn benen weer kwijt was en achterover vaak weer het water in duikelde. De instructeurs op de scooter hadden veel geduld, worden ze denk ik ook goed voor betaald en na denk ik een half uur ploeteren lukte het zowaar langer dan twee, drie seconden te "flyen". Hun handenklappend op de waterscooter en ik wat fotootjes rijker. Ging nog even door, maar ik pakte mijn boek en ging verder lezen. Stephen King's "Joyland". Toch een aardig boek en ik heb het niet vaak, bij een boek tenminste, maar bij een heel ontroerend stuk gekomen, kreeg ik toch echt tranen in mijn ogen van begrip wat de persoon in het boek meemaakte. Goh, doet me toch wat. Goed boek. De dames kwamen terug en lieten vol trots hun teennagels zien die, volledig gepedicuurd en ook met een kleurtje voorzien met tevens mooi biesrandje, weer helemaal tiptop in orde waren. Nu was ik aan de beurt. Eindelijk snorkel eruit en het water in. Heerlijk gesnorkeld, minder vissen als gisteren, maar de verkoeling was er niet minder om. Toen ik genoeg ervan had, konden zij ook het water in, Hier was het wel gelijk diep (van trappetje moet je af) en ze zwommen naar een stukje verder gelegen strandje waar je wel kon staan. Toen ook zij er weer uit en lekker opdrogen in de zon. Toen werd het toch tijd voor Astrid om weer op te stappen. We zien elkaar zondag weer in de kerk. Andre haar man komt ons vrijdag halen voor een "eilandtoertje" en nog wat "ins and outs" van het eiland laten zien. Wij bleven nog heerlijk even zonnen en zwemmen en snorkelen. Inmiddels ook boek uit. We bestelden ook wat te eten en Ineke genoot van twee wraps met ossenhaas met heerlijke dressing en ik de kipsate met patat. Och, wie wil nou nog terug naar de regen. Er kwam weer een helm in het water achter de waterscooter. Nou die kon er wat van. Even rommelen, maar daar ging ie, wel vijf meter boven het water, ze vroegen hem zelfs te duiken, kon je nu goed horen, en ze bleven gas geven, hij kopje onder en een paar meter verderop weer spuitend omhoog. Gaaaaf om te zien. Tegen half vier wilden we toch wel naar huis, eventueel zouden we de auto kunnen inleveren als de "kerkauto" klaar zou zijn. Dus naar huis, toch wel gaar van de zon, we zijn nu niet meer "rare" maar "medium" en ik denk als we naar huis vliegen dat we echt "well done" zijn. Nee, thuisgekomen bleek auto nog niet klaar, airco problemen nog, dus de Getz weer even verlengd, raak al aan hem gewend. Vuilnisbak buiten gezet, die wordt vaak donderdags geleegd en even lekker hier in de schaduw gezeten. Was echt warm geweest vandaag. Heb een nieuw boek gepakt wat hier lag van Stephen King, "Revival" kijken hoe dat bevalt. Ben begonnen en toen maar ook mijn dagelijkse update aan het schrijven gegaan. We hoorden de vuilniswagen komen en bleek de bak al weer geleegd te zijn. Volgens mij een dag te vroeg, maar geluk, hij is nu weer leeg. Kunnen we hem weer vullen met wat tuinafval. Ineke rukt en plukt en snoeit, fantastisch. Morgen gaan we de onderwaterwandeling om 11.00 uur doen. Spannend.
Ha , lekker koffie. Ineke heeft de koekjes er ook bij gepakt, smullen dus. Nu nog even de fotootjes erbij en mijn boek verder lezen.
Tot morgen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Leo

Actief sinds 15 Jan. 2016
Verslag gelezen: 311
Totaal aantal bezoekers 13033

Voorgaande reizen:

12 Mei 2016 - 06 Juni 2016

Curacao Mei-Juni 2016

Landen bezocht: