Altaar versieren en Mangusa - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Leo Dirven - WaarBenJij.nu Altaar versieren en Mangusa - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Leo Dirven - WaarBenJij.nu

Altaar versieren en Mangusa

Door: Leo Dirven

Blijf op de hoogte en volg Leo

22 Mei 2016 | Curaçao, Willemstad

Zaterdag 21 Mei 2016.
Bijzondere dag, meehelpen met altaar versieren voor de confirmatie. Astrid en Andre komen om ongeveer 10 uur, dus een beetje bijtijds opgestaan lekker fris gedoucht en na ontbijt , Ineke aan slag met de ingang van het hek, is van ijzer/staal geen idee, en natuurlijk smerig van langs rijdende auto's of opspattend water als het tenminste regent..
Ik zou er niet bij stilstaan om dit ook een "wasbeurt" te geven, maar ik denk dat het iets vrouwelijks is. Lekker bezig schat.
Trouwens over regen gesproken, net alles lekker open gezet vanmorgen, beide deuren van de kerk, lekker doorwaaien , ramen open, stoelen klaar, komt er toch echt een hele donkere wolk aan, die zijn last wel eventjes boven onze hoofden leegde. Als de wiedeweerga alles weer in omgekeerde volgorde dichtdoen, want inregenen in de kerk en de woning hoeft natuurlijk niet. Kort, maar hevig buitje en dan is het echt een sauna daarna. De straten zijn zo warm/heet, dat je het idee krijgt van zo'n scheut water op de saunablokken gooien, damp komt er dan af. Nu hier niet zo zeer de damp, maar wel een verhoogde vochtigheidsgraad, die je gelijk weer aan een douche nemen doet denken om weer af te koelen. Je ziet de straat van ons huisje dan ook echt opdrogen, fantastisch fenomeen, zien we in Hoorn niet, duurt uren om op te drogen.
Toen Astrid en Andre kort na tienen kwamen was alles weer redelijk normaal en konden we eerst lekker van koffie en een appelkoekje genieten.
Ze hadden weer wat spulletjes meegenomen voor het altaar, en er moesten nog wel bloemen en taart gehaald worden. Trouwens ook nog versnaperingen voor na de dienst, kortom we zouden naar een hele grote supermarkt rijden, Mangusa, om daar alles een beetje in te slaan en weer naar ons terug te brengen en in de ijskast zetten, wat nodig was voor het gebak en worst etc. Tevens nog wat thuis ophalen, wat Andre had uitgeprint om aan het altaar te plakken.
Bij Jesse Dijkstra, een aantal jaren geleden in Hoorn, hadden we ook een kompas aan het altaar hangen, uitgeprint, en niet alleen omdat de naam hetzelfde is, maar ook omdat de richting die zij als confirmant (en wij) gaan zo belangrijk is, hebben we dat Goddelijk Kompas absoluut nodig, wat ik vaak onze GPS noem (Goddelijk Positie Signaal) nodig. Niks TomTom, alhoewel wel erg makkelijk zo'n ding. Astrid had zijn eerste klompjes mee en de huidige maat 43,5 sportschoen ook van Jesse en op wat zand van het Mambostrand in de vorm van een hart neergegoten, omringd door (dood) koraal werd maat 43,5 er in gedrukt. Ook een tak, die leek op een wichelroede, werd rechtop tegen het altaar gezet met op de splitsing van de takken een heel mooi zwart bordje met witte letters erop waarop stond "If you're waiting for a sign, THIS IS IT". Vaak wachten we tevergeefs op iets, een teken, terwijl God het al heeft aangeboden en wij door onoplettendheid, kleingelovigheid misschien er zo maar aan voorbij gaan. En dus de verkeerde afslag nemen he!. Zit vaak in de kleine dingen, waar wij misschien op iets groots zitten te wachten. Welke tak neem je, de linkerkant of de rechterkant. Mooie tak zo. Staat goed. Astrid had ook drie jam- /groentepotjes wit gespoten met een leuke biesband open gelaten en daarop wilde ze de symbolen van Geloof, Hoop en Liefde tekenen.
Even op internet de voorbeelden gepakt, is makkelijker natekenen en met een mooie blauwe marker op de witte potjes de symbolen gezet.
Hier komen dan straks ook nog wat bloemetjes in.
De sportschoenen van Jesse hadde we op een rails van hout gelegd met de houten "dwarsbalken" en een doornen dwarsbalk van een palmboom er ook tussen gelegd. Zijn weg als jonge apostolische christen zal ook niet altijd over gebaande wegen gaan en menige dwarsligger zal je tegenkomen op je leven. zelfs wel eentje die je ook pijn doet. Toen we bij Astrid thuis waren zagen we ook de vlaggenstokjes van Fleur's confirmatie in Hoorn en Astrid had tussen de stokjes een engel gehangen van gevouwen Psalmenbladzijdes. Vond dit zo mooi ook, staat nu MET de vlaggetjes er weer aan en engel ertussen midden op het altaar. Prominente plek. Gods engelbewaring voor onderweg en voor nu in de beide landen. Voor zover alle metaforen. Gingen toen in gezwinde draf naar hun huis, printjes halen en toen naar Mangusa. Tjee groot ding zeg, vergelijkbaar met Carrefour in Benidorm zeg ik maar. Ook alles te krijgen en teveel keus. Alles gekocht, behalve de taart, die werd gekocht bij een andere zaak en toen weer naar ons huis.
Alles in de ijskast en werd het tijd voor een broodje.
Ineke lekker boterhammen en kaas met tomaat voor ons allemaal gemaakt en toen verder met het altaar versieren. Astrid en Ineke samen een groot altaarstuk gemaakt van de bloemen ook nog en de drie kleine symbooltjes ook gevuld. Die zet ik allemaal later wel in de consistorie met de airco aan, want anders is het morgen weggezakt van de hitte..
Tegen drieën allemaal tevreden en Astrid en Andre gauw weg op naar de volgende afspraak.
Ineke weer verder gegaan met de toegangsdeur, nu ook aan de binnenkant lekker soppen, ik een wasje ophangen en verder met mijn voorbereiding weer voor morgenochtend.
Nog even de dweil over de kerkzaal, want met die regen had ik vanmorgen natuurlijk weer mooie stappen achtergelaten met het dichtdoen en gedurende de dag als de deuren openstaan waait er genoeg naar binnen.
Dan maar weer aan mijn verslag en even rustig zitten en de dag is alweer voorbij. Vruchtbare dag. Tevreden over vandaag en met een goed gevoel voor morgen kan ik nu afsluiten. Veel bijval vanuit Nederland via email en whatsapp voor de dienst van morgen ontvangen Doet goed en erg bedankt. Zal dat morgen wel merken.
Groetjes, tot morgen

• 22 Mei 2016 - 08:57

Jacqueline & Jan:

Zal een zeer bijzondere dag en gebeurtenis zijn voor zowel Jesse als voor jou Leo.
    De voorbereidingen en het altaar zien er fantastisch uit.
    Een hele fijne en mooie dag toegewenst ( dat zal wel goed komen, dat weet ik zéker!)
    x J&J

• 22 Mei 2016 - 09:20

Ruud En Simone:

Fantastisch die verslagen! Wensen jullie een fijne bijzondere zondag, eentje die onvergetelijk wordt. We kijken uit naar de verslagen van deze Dienst.
    Liefs van ons.