Geldautomaatprobleem en Porto Mari (weer) - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Leo Dirven - WaarBenJij.nu Geldautomaatprobleem en Porto Mari (weer) - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Leo Dirven - WaarBenJij.nu

Geldautomaatprobleem en Porto Mari (weer)

Door: Leo Dirven

Blijf op de hoogte en volg Leo

03 Juni 2016 | Curaçao, Willemstad

Donderdag 2 Juni 2016.
Vandaag zijn we hier alweer 3 weken. Time flies when you're having fun. Dus echt aftellen is nu begonnen.
Onrustig geslapen op de een af andere manier en beide waren nog een beetje duf vanmorgen. Half negen opgestaan en heerlijk (??) in de tuin gezeten, het was me toch een portie warm, niet normaal meer.
Was even te warm. Zouden toch al weinig doen, dus rustig zitten kwam goed uit. Ontbijtje, krantje, koffie, lezen en de dag schoot op.
Wilden zo rond enen naar het strand van Porto Mari gaan, waar we al eerder waren, maar waar een broer bleek te werken van een vriendin van Sander. Wilden wel even hallo tegen hem gaan zeggen. Hij bleek , als ik het goed heb begrepen, ook Timmer te heten. What's in a name (Om maar gelijk een van de bekendste uitspraken van William Shakespeare te gebruiken en voor de volledigheid komt er dan nog achteraan: that which we call a rose, a rose by any other name would smell as sweet. Uit Romeo and Juliet)
Ineke maakte even lekkere boterhammen tussen de middag en hup, alle spulletjes weer bij elkaar voor een moment op het strand en we gingen op weg. Moest eerst wel even pinnen. Normaal deden we dat bij Vreugdenhil of Albert Hein in de winkel met veel mensen om je heen en ik wilde liever niet zo op straat bij een losse automaat pinnen. Maar ja, om de hoek was er wel eentje en toch maar doen dan. Stond maar een iemand die net bezig was. Ik liet de auto draaien (de motor dus) en nam afstand van degene die aan het pinnen was. Duurde wel lang, uiteindelijk liep hij weg, met wat mompelend tegen zijn vriendin die in de auto zat. Kon het niet verstaan. Ik deed de pinpas in de machine, was een MCB pinmachine (Maduro & Curiels Bank), een grote bank hier in de regio. Ik nam ANG 200,00 op en nam mijn pasje eruit, wat hij aangaf. Wachten op het geld, wachten op het geld, nog even wachten en toen begon ik dus al te twijfelen, moet ik nu weer mijn kaartje erin doen? Bij sommige automaten bleek dat wel het geval te zijn. He, irritant, hij geeft niets aan. Klep bleef dicht. Kaartje er dus maar in en nee hoor, hij begon met een nieuwe transactie. Sh..t, probleem. Inmiddels was er al iemand achter mij komen staan die ook wilde pinnen en Ineke was inmiddels uit de auto. Gaat het?
Nee ik krijg geen geld. Hing een telefoon naast de machine die je kon gebruiken bij problemen. Dit was er een, dus ik nam de hoorn op, hoefde niets te drukken of te draaien, hij zocht vanzelf verbinding. Kreeg een man aan de lijn en ik vertelde het probleem. Is het van uw rekening afgeschreven. Ik zei ja, want de transactie was goed tot zijn einde gekomen. Heeft u het gezien dat het eraf is gehaald. Nee, heb hier geen wifi, kan dat pas thuis zien. U heeft teveel ANG opgenomen, zoveel geld heeft de machine niet. Ik begon te lachen. Kom op zeg, ANG 200 net 102 EUR of zo. Ik wil even even uw naam hebben vroeg ik, dan kan ik het aan mijn bank rapporteren dat ik geen geld heb gekregen en uw machine vanavond teveel in kas heeft. Kunnen ze het terugstorten. Hij zei weer dat de machine de verbinding verbreekt als het te lang duurt, dus geld zou niet zijn belast. Had daar erg weinig vertrouwen in. Kreeg zijn naam en verstond Kandelarai. Inmiddels was Ineke al bezig met het plaats delict te fotograferen als bewijsmateriaal waar de machine zich bevond. Geen idee hoe de straatnaam heette, had hij ook al gevraagd en ik zei tegenover de Mac. in de wijk Salina, om de hoek van de Bramendiweg (waar onze kerk zat) Ik hing op en wilde wel contact met de ABNAMRO opnemen later die dag. Zei tegen de meneer achter mij, die het gesprek van mij een beetje gevolgd had, zou hier maar niet gaan pinnen, machine is waarschijnlijk leeg, had Kandelarai ook al gezegd. Waarom geeft zo'n stom ding dat dan niet aan. De meneer zei vriendelijk, rijdt u maar achter mij aan, hier vlakbij is het hoofdkantoor, ga ik daar pinnen en u kunt binnen uw naam laten registreren of zo. Goed idee. Wij achter de mooie nieuwe - zonder deuken - Nissan Murano aan. Was inderdaad vlak bij, drie hoekjes en een stoplicht verder stopte hij bij een redelijk groot bankgebouw.
Ik stak mijn duim op bij het uitstappen, hij duimde terug. Hij wees naar de ingang van de bank verderop, want hij ging pinnen bij een andere ingang. We bedankten hem nog een keer en liepen naar de ingang van de bank. Ik was trouwens vandaag al niet in mijn goede doen door de erge warmte en de hoofdpijn en had al een Saridon genomen, maar kreeg helemaal een schok toen ik de bank binnenkwam. Je moet je proberen te visualiseren (voorstellen mag ook): we zijn gekleed voor een dagje strand, mijn fluoriserende zwembroek met wit T-shirt en vandaag jawel, voor het eerst een petje op om die verzengende hitte vandaag op je hoofd wat te kunnen tegengaan en Ineke gekleed in een bikini, met een omslagdoek uit Thailand nog van de huwelijksreis sierlijk om haar lichaam heen geslagen. Doen de deur open en bammmmm gelijk 20 graden kouder als het niet meer is, de ijsblokjes vliegen door de lucht bij wijze van spreken. Kouddddd zeg. Een mooie donkere dame in een schitterende bewakingskledij staat ons te woord en stuurt ons naar loket 16/17. Ik verstond het werkelijk niet, ik bleef gebiologeerd naar haar stralend witte mooie tanden kijken en ze zei het nog 3 maal en ik begreep het echt niet. Ineke wel en nam me mee. Nummertje uit de machine getrokken, was 31 en 25 was bezig. Weer 31, hadden we ook al bij de strandtent Karakter. Niet belangrijk. Wachten op onze beurt. Mannelijke bewaker komt op mij toelopen in net zo'n mooi pak als zijn beeldschone vrouwelijk collega en wijst met een vinger op zijn hoofd. Is hij gek?? Komt dichterbij en wijst naar mijn pet, afzetten binnen!!. Schaamde me kapot, heb nooit zo'n ding op en nu zet ik hem niet eens af. Voldeed natuurlijk aan het verzoek. Toch netjes en kon er goed mee leven dat je hierop attent wordt gemaakt. Er waren 17 balies achter dik glas en erg mooi van binnen. Ik voelde alsof ik in mijn onderbroek op een begrafenis stond. Kortom, not dressed for the occasion. Pijnlijk, maar even doorzetten, is zo voorbij en zie ze hopelijk nooit weer. Ineke had een plaatsje gevonden om te zitten en ik even later ook, schuin tegenover elkaar. Duurde lang en de ijsblokjes vlogen nog steeds in het rond. Moest toen aan Wim Hof denken " The Iceman" die in ijs- en ijskoud water kan zitten en het zo lang uithoudt dat de wetenschap het niet begrijpt. Probeerde zijn methode die hij had uitgedacht hier toe te passen. Mind over matter. Zijn 'Wim Hof Methode' combineert ademhalingstechnieken met een geloof dat het lichaam meer kan dan gedacht. Het is niet koud, niet koud, niet koud. Brrrrr. Ik heb het nog steeds koud. Moet nog een paar lessen maar volgen bij hem. Ha eindelijk, aan de beurt. Verhaal weer verteld. nu aan de dame achter het dikke glas en liet mijn pasje en ID zien. Ze ging bellen, had al gezegd dat ik met een collega van haar gesproken had en zij herkende zomaar de naam die ik zei. Toch goed gehoord dus. Meneer, geld is waarschijnlijk niet van uw rekening afgehaald en mocht dat wel zo zijn, laat uw bank met ons contact opnemen dan krijgt u het zo weer terug. Zei dat ik het later op de dag wel na kon kijken en als ik was belast zou ik wel terugkomen, morgen. Gauw die bank uit voor ik in een ijspilaar verander. Niet omkijken Ineke, gevaarlijk. Deur door en bammmm
weer 20 graden de andere kant op. Kan nooit goed voor je zijn. Hadden hier ook al last van in Kura Holanda, hitte uit, kou in en vice versa. Inmiddels al een tijdje later dan de geplande tijd, maar we gingen toch naar Porto Mari. Bekend stukje nu inmiddels en schoten lekker op. De bewaker zat nog steeds daar op zijn stoel, onbeweeglijk. Het was druk, erg druk. We moesten dus echt een stuk langer hobbelen op die rotsen voor een parkeerplek. Getz toch een kranig autootje hoor. Hobbeldehobbel, maar we stonden weer ergens.
We zagen bij de bar Wilco (zo heet de bartender) net weglopen en liepen door naar de lege bedjes om er twee in een schaduwrijke plek te zoeken. Ja, hier maar, handdoeken erop, tassen erop, en ik ging als eerste het heldere lichtblauwe water weer in. Ohhhhh, lekker zeg. wat visjes gezocht zonder snorkel, komt straks wel en even gedobberd. Toen eruit en heerlijk gelegen. Ineke had inmiddels Wilco ook al terug zien komen en ging naar hem toe om even kennis te maken en de groeten over te brengen uit Nederland.
Ineke weer voldaan terug en toen ook het water in. Zo hebben we nog een heerlijke tijd op het strand gelegen, bleven nu bewust wat langer.
Is ook heerlijk, strand loopt langzaam leeg en heerlijk poppetjes kijken, liep een heeeeel schattig meisje van zeg 3 jaar achter haar moeder aan, zonnebrilletje op , slippertjes moest ze weer ophalen was ze vergeten, mama was al doorgelopen. Je vrat d'r op. Lullig om dan een fotootje te maken, dus niet gedaan. Wel mooie foto's gemaakt van een suikerdief die Ineke's smoothie met passion fruits ook wel erg lekker vond. Brutale beestjes, wel leuk.
Om half zes vonden wij het ook welletjes en liepen nog even naar Wilco om gedag te zeggen en een fotootje maken, als bewijs dat we hem hebben gezien.
Weer terug naar de auto. Bewaker stond, he, die pose kende we niet van hem, en nee, deze keer geen fooi gegeven. Blijft geen feest.
Rit naar huis verliep soepel en deze keer stonk Otrobanda wel heel erg naar de teer of asfalt. Getverderrie, blij als we dat stukkie hebben gehad. Je weet, bij die rotonde begint het en daar eindigt het. En dan staat daar een hele grote nieuwe supermarkt net gebouwd. Ik zou dat ding een kilometer hebben opgeschoven. Maar ik woon hier niet, dus heb niets te vertellen.
We hadden nog sla en rijst en nog een heerlijke burger van AH, dus het was smullen. Ze hebben hier trouwens van Heinz ook ketchup met Jalapeno/chili en die is lekker zeg en heeeeeet!. Heb die in Nederland nog niet gezien, even navragen.
Trouwens wil ook nog even kwijt dat ik echt geniet van de commentaren die ik soms krijg en ook af en toe beantwoord. Heel leuk en bedankt dat jullie dit doen. Reeds.
Geen idee wat we morgen gaan doen. Spontane ingeving of zo volgen.
Groetjes en tot morgen

PS
O, ja, helemaal vergeten. Thuis gelijk even de rekening gecontroleerd en jawel hoor, geld eraf gehaald, maar gelijk weer bijgeschreven.
Probleem dus opgelost. Topbank he. Had me het eerlijk gezegd anders voorgesteld.


  • 03 Juni 2016 - 08:00

    Jacqueline & Jan:

    Gaat nog steeds goed met jullie in Curaçao.
    en vooral genieten.
    Ja, het bekende verhaal van de pin automaat.
    Hebben we eerder gehoord, toch Leo?
    Was dat niet in Duitsland...... of vergis ik me!
    Gelukkig is alles goed gekomen.
    Mooi verslag weer
    x J&J

  • 03 Juni 2016 - 14:58

    Leo :

    Hi Jacq,
    Ja inderdaad goed onthouden, was bij Sommerlad in Giessen, een grote meubelzaak, daar had ik toen EUR 300,00 gepind, kwam ook niks uit, was toen wel belast en na 1 1/2 week pas terug op de rekening. Oo uiteindelijk weer goed gekomen.
    Laatste weekend nog even genieten en dan weer in de blauwe zwaan terug.
    Groetjes aan jullie beiden.

  • 03 Juni 2016 - 18:52

    Ik Weer:

    De vakantie doet jullie goed. Julie zien er gezond uit.
    Nog een weekendje en dan is het alweer voorbij. Maar je weet, het mooiste van weggaan is thuiskomen.
    Dat van die temperatuurverschillen ken ik. Beide is niet prettig, zowel te heet als te koud. Was in Singapore. Buiten bloedjeheet. Binnen vergadering met airco zo laag, dat ik een trui aan moest trekken. Ik wist dat de airco binnen vaak te laag staat, dus had een trui mee.
    Had jij nou maar de gehaakte beddensprei bij je gehad... ;-)

    Gelukkig je poen terug. Je had anders de heer N.K. ( welbekend bij de ABNAMRO) nog kunnen inschakelen.

    Fijn weekend nog. Wordt bij ons ook goed en warm. De hoosbuien gaan aan ons in West-Friesland voorbij.

  • 04 Juni 2016 - 03:38

    Leo:

    Hi Jij weer.
    Ja dat verschil is soms echt niet lekker, "ik word niet goed" Ja, had de heer N.K. wel even op zijn vestje gespuugd. Me centen of ik blijf hier. Houd de zon maar vast, is onze terugkeer een beetje draaglijker en de schok kleiner.
    Groetjes en tot gauw.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Leo

Actief sinds 15 Jan. 2016
Verslag gelezen: 622
Totaal aantal bezoekers 12986

Voorgaande reizen:

12 Mei 2016 - 06 Juni 2016

Curacao Mei-Juni 2016

Landen bezocht: