Rustig aan en de Gouverneur - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Leo Dirven - WaarBenJij.nu Rustig aan en de Gouverneur - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Leo Dirven - WaarBenJij.nu

Rustig aan en de Gouverneur

Door: Leo Dirven

Blijf op de hoogte en volg Leo

04 Juni 2016 | Curaçao, Willemstad

Vrijdag 3 Juni 2016.
We hadden besloten niks te doen vandaag en dan 's avonds uit eten gaan voor een laatste keer in de stad.
We konden dus een beetje blijven liggen, maar om half negen toch maar opgestaan. Na het gebruikelijke ritueel van ontbijt en krantje lezen etc. ook even snel mijn 3e boek uitgelezen. Er lagen er hier twee van Stephen King: Joyland en Revival. Nog nooit iets van hem gelezen en als ik dat nu niet meer hoef zal ik zijn stijl in ieder niet missen. Wil niet zeggen dat ik zijn schrijfkwaliteit niet wil hebben, maar de schrijfstijl zelf vind ik te omschrijvend en de story erg omslachtig. Weer voor- en achteruit in de tijd, verwarrend, bij beide boeken. Geef mij maar Dan Brown's stijl, gelijk actie en spanning. Maar smaken verschillen en Ineke leest nu met graagte het boek wat ik zelf had meegenomen van Arjan Lubach: IV. Heel goed boek en heerlijk leesbaar. Had het gauw uit en Ineke heeft ook Joyland al gelezen en nu dus IV. Had zelfde idee hierover. Ligt hier genoeg leesvoer trouwens, dus meenemen had niet gehoeven. We laten zelf weer een Quest en Prive en Margriet en zo achter voor priester Stam die na ons komt. Ineke heeft ook een paar wassen gedraaid en we hebben even de groene bak (die hier voor alles gebruikt wordt) lekker gereinigd, was gisteren geleegd, dus hup, de slang erin en erop en hij blinkt bijna weer als een spiegeltje. Ook even gefacetimed met Debbie en Bobby en Sander even gebeld die weer op de camping zit en Bep en Ger. Even het thuisfront weer lekker horen. Joep heeft inmiddels Oranje gips, gaaaaf.
Letizia facetimede ook nog even, kortom de dag ging snel voorbij. Ook nog heerlijk 'smiddags een uitsmijter hier gegeten en Ineke heeft ook al de keuken even een poetsbeurt gegeven. Weer lekker naar de suikerdiefjes ook zitten kijken en de troepiaal die maar niet genoeg kunnen krijgen van hun verslaving. De hagedissen schieten langs je heen en sommige hebben die mooie kleuren. Schitterend. Zes uur, maar langzaam aangekleed en richting de stad gereden en weer langs het Waaigat geparkeerd. Wisten niet waar we gingen eten, zien wel. Genoeg keus. Hadden wel leuke berichten gehoord over de "Gouverneur (de Rouville)" aan de overkant van de Handelskade.
Eerst nog even lekker gelopen door de straatjes, stierf uit, winkels dicht, toen maar over de pontjes brug naar de Otrobanda gelopen.
Gingen even kijken bij La Bahia zit vlak voor de Gouverneur. Was ook leuk, ach laten we toch maar de Gouverneur bekijken.
Zag er erg leuk uit van buiten met mooi zicht ook op het water en we gingen naar boven de trap op en naar binnen. Een ober met het hoofd net zo scheef en vast als Stephen Hawking - de wereldberoemde Engelse astrofysicus die de doktoren al meer dan vijftig jaar versteld doet staan, dat hij nog steeds leeft met de ziekte ALS - ging ons voor. Deze ober had precies zijn hoofd ook zo, maar geen rolstoel, vond het wel bijzonder. Hij gaf ons een mooi plekje met goed uitzicht op het water. De wind woei behoorlijk door en over de veranda waar we zaten en ik vroeg me af, hoeveel lege wijnglazen hier per week sneuvelen met die wind als de tafels wel gedekt zijn, maar nog geen bezoekers hebben. Ach je moet toch ergens over nadenken, niet?
Drankje vooraf en de dame die de bestelling opnam zei tot mijn schrik dat de mixed grill vandaag bestond uit: ossenhaas, kipfilet en SPARE RIBS. Gessie bah, hou niet van kluiven. Ze hadden de varkenshaas vandaag vervangen door de ribs. Kon ook geen twee stukjes kip of twee stukjes ossenhaas krijgen. Keus viel dus af. Jammer. Had van zo'n tent iets meer coulance verwacht. Prijs was daar hoog genoeg voor.
Tournedos had heldere kruidenjus, wilde ik dus ook niet. Dan maar de Gouverneur steak. Ossenhaas, is hier altijd erg mals. Ineke nam de kipsate met aardappel gratin en ik de patatjes erbij. Ineke dronk haar Prosecco met Blue Curacao @ ANG 12,75 schijnbaar niet snel genoeg op voor de bediening want om de haverklap kwam ze nog vragen of alles nog goed was. Ik had een grote Cola, dus die was nog vol zat.
Kregen wel een lekker broodje met kruidenboter. Inmiddels was de pontjesbrug open gegaan en twee sleepboten en een loodsboot waren de zee opgegaan om een tanker die we al hadden zien liggen naar binnen te halen.
Leuk gezicht toch om dan de grote ponten heen en weer te zien varen en wij in afwachting van weer een grote boot voor je neus voorbij zien komen. Bijzonder zo'n haveningang. Eten kwam en mijn vlees was weer erg lekker, Ineke's kipsate had beduidend meer vlieguren dan in prijslijst was aangegeven en bij het stokje dat ik van haar kreeg zaten ook nog wat kleine beentjes/botjes. Raar. Had Ineke een stuk van mijn vlees gegeven. Garnering was echter niet veel soeps. Gratin was wel lekker, maar erg weinig. Nog twee keer vragen of alles goed was en ik had de moed niet om van de kleine botjes in de kip te vertellen. Weet het, stom. Besloten nog een kop koffie na te nemen en toen kwam de tanker binnen. Leuke foto's ervan gemaakt. Toen afgerekend en opgestapt. Gouverneur de Rouville (1866-1870 hier gouverneur op Curacao) denk niet dat we u nogmaals met een bezoekje verblijden. Heerlijk weer langs de beide kades even gelopen. Op de pontjes brug nog wat fotootjes gemaakt en toen maken dat we eraf kwamen, belletje ging. Rennen, anders zitten we vast. Ging net goed, schuifhek ging al dicht en wij erdoor. Even zitten wachten, maar geen boot in zicht, laten we maar gaan. Richting auto weer gelopen en op naar huis. Ineke dook d'r boek weer in en ik achter de laptop.
Morgen alvast wat in de koffers doen wat we niet gebruikt hebben (veel!) en wat we niet meer hoeven te dragen. Ook de dienst van zondag alvast voorbereiden en bloemen kopen voor het altaar. Ook dus voor het laatst en zondag dan na de dienst de rest van de dag naar strand van Cas Abao met de familie van Boggelen en afsluitend een etentje.
Maandag dan weer hup in het vliegtuig en zit het erop.
Nog eventjes en gaat het gewone leven weer beginnen.
Tot morgen in ieder geval.
Heb nog maar 6 foto's voor drie dagen. Zuinig doennnnnn!

• 04 Juni 2016 - 09:44

Ruud Peters:

Willen jullie een hele fijne zondag wensen, en alvast een goede vlucht en een behouden aankomst.
    Liefs van Ruud en Simone

• 04 Juni 2016 - 14:57

Leo:

Bedankt Ruud en Simone, Ja het zit er al weer bijna op. Tot gauw ziens.
    groetjes Ineke en Leo